Biografie: ‘Van Iepenlaan tot de Boeslaan’

Magazines, Klantverhaal
Stel je voor dat met het overlijden van een familielid ook een deel van de familiegeschiedenis verdwijnt? Dat dreigde te gebeuren met het levensverhaal van de 94-jarige oom van Robert van der Hek. Als weduwnaar zonder kinderen en met al overleden zussen was er niemand om zijn verhaal door te geven. Gelukkig besefte Robert dit op tijd en kreeg hij toestemming van zijn oom, Dick van der Weel, om zijn levensverhaal vast te leggen. Voor het ontwerp en de druk van het magazine klopte hij aan bij Kontakt Mediapartners.

Robert wist dat zijn oom al het nodige had opgeschreven over zijn leven in verschillende notitieblokken en dagboeken. Samen met fotoalbums en aanvullende verhalen vormde dit de basis voor het boek over het leven van meneer Van der Weel. “Mijn oom is heel nuchter,” zegt Robert. “Hij zei altijd: ‘als ik overlijd, dan sluiten we het boek’. Maar nu zou er echt een boek zijn. Dat vond hij mooi.”

Bijzondere opdracht

Voor het ontwerp en drukwerk nam Robert contact op met de studio van Kontakt Mediapartners. Het is niet elke dag dat we zo’n speciale opdracht krijgen. Maar vanwege het persoonlijke aspect is dit precies het soort project waar we bij Kontakt Mediapartners goed raad mee weten. Dit wordt bevestigd door Robert. “Ik heb al goede ervaringen met hen vanwege onze jaarlijkse samenwerking voor de presentatiegids van voetbalvereniging Peursum. We hebben eerst overlegd over allerlei aspecten. Zo zou het ‘boek’ een magazine-achtige uitstraling krijgen.” Op basis van Roberts wensen ging het creatieve team aan de slag met het ontwerp van het magazine. “Wat betreft de lay-out gaf ik de voorkeur aan een strakke opmaak, met een beetje een nostalgische ‘look’. Dat is goed gelukt, vind ik. Met een paar kleine aanpassingen was ik helemaal tevreden met het ontwerp.”

Na het schrijven volgde de daadwerkelijke lay-out. “Ik heb tekst en foto’s verzameld uit de vele fotoalbums van mijn oom en die doorgestuurd naar de studio, waarna het snel ging,” vertelt Robert. “Ik kreeg een proefdruk die we steeds verder hebben aangepast. Het was heel fijn dat hier alle tijd voor werd genomen, tot in de kleinste details zijn punten aangepast.”

Eindresultaat

Na het definitieve groene licht van zowel Robert als meneer Van der Weel kon het magazine worden gedrukt. Dit gebeurde in een zeer beperkte oplage van 25 exemplaren. Robert vertelt dat het spannend was om de biografie te openen, maar dat zowel hij als zijn oom erg blij waren met het uiteindelijke resultaat. “Iedere keer als ik mijn oom spreek, heeft hij het – behalve over Feyenoord, want hij is een echte Rotterdammer – over ‘het boek’. Zijn verhaal is vastgelegd en blijft altijd bewaard.”

Martin Lens

Sales Development Manager

0651046775

m.lens@kmp.nl