Flinke toename van regionale bezoekers door pilotproject offline promotie
Zo’n 35 jaar geleden begon NuBuiten als een houthandel, inmiddels heeft het bedrijf een grote naam opgebouwd als het gaat om hout en tuinoverkappingen. Om die naam hoog te houden, zet het bedrijf vooral online middelen in zoals Google- en socialmedia-advertenties. “Hoewel ons online bereik al indrukwekkend is, beseften we dat onze regionale aanwezigheid nog verbeterd kon worden”, vertelt Janne Boer, de ingehuurde marketingkracht van NuBuiten. Tijd om offline en regionale advertenties aan de marketingmix toe te voegen!
Pilotproject in Q1
Zogezegd, zo gedaan. Hiervoor vroeg Janne Kontakt Mediapartners om hulp. John Spruijt, Media-adviseur in Alblasserwaard, één van de gebieden van de lokale krant Het Kontakt, maakte een printvoorstel voor NuBuiten. John omschrijft hoe belangrijk het is om online én offline promotie te combineren: “Je hebt het beste van beide werelden nodig om goede zichtbaarheid te verwerven.”
Op basis van John zijn voorstel, startte Janne een pilotproject. In het eerste kwartaal van 2023 plaatste NuBuiten meerdere offline advertenties in verschillende edities van Het Kontakt. Met hetzelfde gemak werd de hele pagina advertentie in Het Kontakt Alblasserwaard ook geplaatst in de enkele andere titels van het huis-aan-huisblad. Deze was ook te zien in: Vijfheerenlanden, West-Betuwe en de Klaroen. Het resultaat? Een flinke toename van het aantal bezoekers in het experience center in Hardinxveld-Giessendam. “Een echt succesverhaal!”, aldus Janne.
Offline (niet) meetbaar
Bij offline promotie wordt vaak ten onrechte de kanttekening gemaakt: ‘Maar dat kun je toch helemaal niet meten?’. Met een QR-code is dat zo opgelost. Janne: “Om waardevolle inzichten te verzamelen, voegen we in elke advertentie een unieke QR-code toe. Hoewel sommige lezers deze codes niet gebruiken, bieden degenen die dat wel doen ons essentiële informatie om onze campagnes verder te optimaliseren.”
De QR-code, een soort streepjescode die je met de camera van de meeste smarthphones kunt scannen, leidt je naar een specifieke pagina op de website van NuBuiten. Dat werkt makkelijk en snel! Door de QR-code naar een pagina met een eigen label te sturen, kan achteraf worden gemeten hoeveel webbezoekers die specifieke advertentie heeft opgeleverd. Zo’n label heet een UTM-code: Urchin Tracking Module. Denk bijvoorbeeld aan: advertentie_Het_Kontakt_Alblasserwaard_Week_8.
Van pilot naar vast onderdeel van de marketingmix
Janne: “Het eerste kwartaal van 2023 hebben we succesvolle resultaten behaald met de (extra) offline advertenties. Daarom hebben we besloten om onze regionale krantencampagnes voort te zetten.” John vult aan: “We hebben in overleg besloten zelfs nog een titel toe te voegen aan de offline marketingmix, voor een nóg groter bereik: Het Kontakt Altena.”
Over de samenwerking met Kontakt Mediapartners zegt Janne nog: “De kracht van Kontakt Mediapartners zit hem in hun lokale betrokkenheid en specialistisch advies. Wij zijn bijzonder tevreden met het aantal bezoekers dat de offline advertenties ons hebben opgeleverd. Een eyeopener.”